دستگیری پانصد نفر در جریان اعتراضات به انتخابات 'صوری' در قزاقستان

دستگیری پانصد نفر در جریان اعتراضات به انتخابات 'صوری' در قزاقستان
پلیس ضد شورش قزاقستان حداقل پانصد نفر را که در اعتراض به انتخابات "صوری" ریاست جمهوری تظاهرات کرده بودند دستگیر کرده است.
پلیس معترضان در این تظاهرات مسالمت آمیز و شماری خبرنگار و فعال اجتماعی را دستگیر کرده است. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند "تحریم" و "پلیس با مردم باش."
مراد ژوکایف معاون وزیر کشور به خبرگزاری فرانسه گفت این تظاهرات بدون مجوز بوده است.
انتخابات امروز (یکشنبه) برای تعیین جانشین رئیس جمهور قبلی نورسلطان نظربایف انجام شد که حدود سه ماه پیش از ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد.
قزاقستان
در این انتخابات آقای توقایف که از حمایت آقای نظربایف برخوردار است با شش رقیب ناشناخته رقابت می‌کند.
تظاهرات امروز بخصوص در آلماتی بزرگترین شهر و نورسلطان پایتخت قزاقستان گسترده‌ترین اعتراضات در سال‌های اخیر است.
این اولین انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان در سی سال گذشته است و انتظار می رود رئیس جمهور موقت، قاسم جومرت توقایف که منتخب آقای نظربایف بود برنده آن باشد.
معترضان می‌گویند انتخابات امروز آزاد و منصفانه نبوده و نتیجه از پیش معلوم است و خواستار تحریم انتخابات بودند. آقای توقایف انتخابات را آزاد و شفاف دانسته است.
آقای توقایف که امروز رای خود را به صندوق انداخت خواستار خویشتنداری پلیس شد و به بی‌بی‌سی گفت دولت او با نظرات مخالف با مدارا برخورد خواهد کرد.
بنا بر گزارش‌ها پیش از برگزاری انتخابات، سرکوب مخالفان آقای توقایف شروع و به گزارش خبرگزاری فرانسه اکنون حمله به خانه فعالان اجتماعی آغاز شده است.
قاسم توقایف
Image captionقاسم توقایف
مختار ابلیازوف رهبر حزب ممنوع شده "انتخاب دموکراتیک" از مردم خواسته بود در اعتراض به این انتخابات یکشنبه و دوشنبه به خیابانها بیایند و تظاهرات مسالمت‌آمیز کنند.
او در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد گفت هزاران نفر در آلماتی در تظاهرات شرکت کرده‌اند.
به گفته دیده بان حقوق بشر انتقال دموکراتیک قدرت در قزاقستان "توهمی" بیش نیست.
سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی که بیش از سیصد ناظر را برای انتخابات به قزاقستان فرستاده می‌گوید انتخابات در قزاقستان هیچوقت کاملا دموکراتیک نبوده است.
کناره گیری آقای نظربایف در ماه مارس اسباب شگفتی زیادی شد، او بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری‌های آن رییس جمهور قزاقستان بود و از ۱۹۸۹ تا سه ماه پیش قدرت بی چون و چرا را در این کشور نفت خیز در دست داشت.
اولین تصمیم آقای توقایف بعد از انتخاب به ریاست جمهوری موقت تغییر نام شهر آستانه پایتخت به نورسلطان بود.
این تصمیم که بدون نظرخواهی از مردم گرفته شد باعث سرخوردگی از تغییر در قزاقستان شد.

موضوعات مرتبط


Комментарии (0)

Оставить комментарий