طرح جدید ناتو برای مقابله با تهدید چین

طرح جدید ناتو برای مقابله با تهدید چین
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای نخستین بار قصد خود را برای رویارویی با بلندپروازی‌های نظامی چین آشکار کرد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از "رویترز" رهبران کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی از تدوین سند اساسی جدید موسوم به  "مفهوم استراتژیک ناتو" خبر دادند.
در این طرح برای اولین بار در تاریخ ، از چین به عنوان تهدیدی بالقوه برای امنیت نام برده شده است.
 در لیست تهدیدات امنیتی، "افزایش نفوذ چین و سیاست خارجی آن" در رتبه چهارم خطرات بالقوه برای ناتو گرفته شده.
در سند آمده است: پکن زرادخانه اتمی خود را به سرعت تمام گسترش می‌دهد و "در حوزه نظامی با روسیه، از جمله مشارکت در رزمایش‌های روسیه در محدوده یورو-آتلانتیک" همکاری دارد.
این در حالی است که  پس از اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در نشست خبری اعلام کردند که  چین به سرعت در حال توسعه زرادخانه‌های هسته‌ای خود با کلاهک‌های هسته‌ای پیشرفته است.
در نخستین نشست مشترک با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز، رهبران کشورهای عضو پیمان ناتو در قبال چین با وضوح تمام موضع‌گیری کردند. از نظر آنها، چین تعهدات و مقررات بین‌المللی را نقض می‌کنند.
با این حال ناتو آمادگی خود را برای گفت‌وگو با روسیه و چین اعلام کرده است. برای این که بتوان با چالش‌ها و تهدیدها، از جمله حملات سایبری به شکلی بهتر مقابله کرد، کشورهای عضو پیمان ناتو یک طرح استراتژیک جدیدی را تدوین کنند. پ    ینس استولتنبگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو» در  خصوص مسکو نیز گفت: روابط بین ناتو و روسیه به پایین‌ترین میزان خود از زمان پایان جنگ سرد رسیده است.

Комментарии (0)

Оставить комментарий