خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا ممنوع الخروج شد

خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا ممنوع الخروج شد
دیوان عالی ونزوئلا دستور ممنوع الخروج شدن خوان گوایدو رهبر مخالفان از کشور را صادر کرده و حساب های بانکی او را مسدود کرده است.
این اقدام در خلال یک کشمکش شدید قدرت و پس از آن صورت می گیرد که آقای گوایدو هفته پیش خود را رئیس جمهور موقت کشور اعلام کرد.
همزمان گروهی از کشورهای آمریکایی شمالی و جنوبی با هرگونه مداخله نظامی خارجی در ونزوئلا مخالفت کرده اند.
نستور پوپولیزیو، وزیر خارجه پرو، گفت که گروه "لیما" - متشکل از ۱۴ کشور از جمله کانادا که در سال ۲۰۱۷ برای یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران ونزوئلا تشکیل شد - مخالف "مداخله نظامی" است.
مقام های آمریکایی گفته اند که کلیه گزینه ها برای حل این بحران "موجود است."
پیشتر تارک ویلیام سب، دادستان کل ونزوئلا، از دیوان عالی ونزوئلا خواست برای جلوگیری از "فرار" آقای گوایدو از کشور "اقدامات احتیاط آمیز" لازم را اتخاذ کند.
او گفت: "حوادث خشونت باری در کشور روی داده، دولت های خارجی بیانیه هایی صادر و دارایی های کشور مسدود شده است، که نشان دهنده آمریت جنایات جدی است که نظام قانون اساسی را هدف می گیرد."
جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیتی آقای سب را "وزیر سابق دادگستری ونزوئلا" خطاب کرد و نسبت به "پیامدهای جدی برای کسانی که سعی دارند دمکراسی را ساقط کنند و به آقای گوایدو آسیب برسانند" هشدار داد.
رهبر مخالفان ونزوئلا روز سه شنبه به بی بی سی گفت که مردم ونزوئلا در یک نظام "استبدادی" زندگی می کنند و درخواست خود برای انتخابات تازه را تکرار کرد.
هرچند او از حمایت آمریکا، کانادا و بعضی از کشورهای مهم منطقه آمریکای لاتین برخوردار است، اما نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هم متحدان عمده ای از جمله روسیه دارد.
President Maduro leads a military exercise in Caracas - 27 January
Image captionآقای مادورو به نقض حقوق بشر و تقلب در انتخابات متهم است
به گفته سازمان ملل تصور می شود از روز ۲۱ ژانویه همزمان با شروع اعتراضات ضددولتی حداقل ۴۰ نفر کشته و صدها نفر دستگیر شده باشند.
اعتراضات از زمان شروع دور دوم ریاست جمهوری آقای مادورو در ماه جاری بالا گرفت. او سال پیش در انتخاباتی بحث انگیز که در آن بسیاری از نامزدهای مخالف ممنوع یا زندانی شدند، برنده شد؛ انتخاباتی که با اتهام تقلب همراه بود.
ونزوئلا با یک بحران عظیم اقتصادی روبرو بوده است. تورم افسارگسیخته و کمبود مایحتاج اولیه مثل مواد غذایی و دارویی میلیون ها نفر را وادار به ترک کشور کرده است.
"سلطه کامل"
آقای گوایدو روز دوشنبه در کاراکاس در گفتگو با بخش موندوی بی بی سی از تصمیم خود برای اعلام ریاست جمهوری موقت دفاع کرد.
او گفت که قانون اساسی ونزوئلا به او، به عنوان رئیس مجلس ملی، اجازه می دهد در دورانی که رئیس جمهور نامشروع فرض می شود قدرت را در دست گیرد.
آقای گوایدو گفت: "وظیفه من این است که خواستار انتخابات آزاد شوم چون سوءاستفاده از قدرت جریان دارد و ما در یک نظام استبدادی زندگی می کنیم."
او افزود: "ما در ونزوئلا یا باید سلطه کامل، سرکوب و شکنجه رژیم مادورو را بپذیریم یا آزادی، دمکراسی و رفاه را برای مردم خود انتخاب کنیم."
آقای گوایدو گفت که دولت مادورو "مشغول کشتن جوانان فقیر" در خیابان هاست.
او قول داد به عنوان رهبر موقت انتخابات تازه برگزار کند. با این حال اعلامیه رهبری او باعث دودستگی جامعه جهانی شده است.
آقای گوایدو خواستار تظاهرات تازه در هفته جاری شده که بعد از تجمع ده ها هزار نفری روز چهارشنبه پیش علیه آقای مادورو است.
یک روز پیشتر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و استیو منوچین وزیر خزانه داری این کشور تحریم هایی را علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا) اعلام کردند.
آمریکا همچنین روز سه شنبه اعلام کرد که کنترل حساب های بانکی ونزوئلا در آمریکا را به آقای گوایدو سپرده است.
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت که تحریم ها ناقض "کلیه معیارهای متعارف بین المللی است" و قول داد برای حمایت از دولت "مشروع پرزیدنت مادورو هر کاری لازم است انجام دهد."
در نیویورک خورخه والرو سفیر ونزوئلا دولت آمریکا را به آماده شدن برای "تهاجم نظامی" متهم کرد.
بیشتر بخوانید:

Комментарии (0)

Оставить комментарий