جامعه بین الملل بدون قید و شرط حزب نهضت اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت، – ن. عبدالجلال

جامعه بین الملل بدون قید و شرط حزب نهضت اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت، – ن. عبدالجلال
جامعه بین المللی بدون قید و شرط حزب نهضت اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت شناخت
کشورهای اعضای ساختار همکاری ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری شانگهای، مرکز ضد تروریستی کشورهای مستقل مشترک المنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی، حزب نهضت اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی و افراطی به رسمیت شناختند. اطلاعات مربوط به اعضای سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی  به همراه داعش، القاعده، جنبش طالبان و دیگران در زیر شماره 79 در فهرست واحدهای سازمان های تروریستی، جدای طلب و افراطی وجود دارد که فعالیت آنها در حدود کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان) مشترکا مساحت 4.4 میلیون کیلومتر مربع را اشغال می کنند و در آنها بیش از 3.3 میلیارد نفر سکونت دارند و این تقریبا نیمی از (7.6 میلیارد نفر) از جمعیت جهان است، ممنوع می باشدhttp://ecrats.org/ru/news/6910).) اسامی رهبران و اعضای فعال سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی در لیست های واحد افراد تحت پیگرد که در فعالیت های تروریستی و افراطی دست دارند، گنجانده شده است.  بنابراین، در ساختار همکاری ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری شانگهای، سیستیم بروزرسانی جستجوی واحد که شامل بیش از 6600 اعضای این جنبش ها، از جمله اعضای سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی می شود، ایجاد شده است. فهرست سازمان های تروریستی و افراطی که فعالیت های آنها در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ممنوع است، نگهداری می شود. در این فهرست 115 سازمان وجود دارد، از جمله سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی. با توجه به ارتباط ویژه این تهدید که جنگجویان تروریست خارجی با شرکت در درگیری ها از جانب سازمان های تروریستی بین المللی انجام می دهند، جدول حسابداری تهیه شده است که شامل اطلاعات مربوط به بیش از 4500 فرد است که از جمله این افراد اعضای سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی هستند که برای داعش می جنگند.
مطابق با تصمیم کمیته دبیران شوراهای امنیتی سازمان پیمان امنیت جمعی که شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان است، سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی نیز در فهرست واحد سازمان های که به عنوان تروریست و افراطی در کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی شناخته می شوند، درج شده است. این رجیستری هنگام تعامل در مبارزه با تروریسم و افراط گرای توسط مقامات ذی دخل آنها مورد توجه قرار می گیرد. علاوه بر این، سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی در پایگاه عمومی مرکز ضد تروریستی کشورهای مستقل مشترک المنافع که دارای هیئت گسترده ای (بلاروس، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان) و همکاری نزدیک با شریکان، از جمله کمیته مبارزه با تروریسم شورای امنیت سازمان ملل، اینترپل، ساختار همکاری ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی، کمیته کارشناسان شورای اروپا در زمینه مبارزه با تروریسم، گروه اورآسیایی مبارزه با پولشوی و تامین مالی تروریسم و همچنین همکاری با سازمان های بین المللی در اتحادیه اروپا، اسرائیل، ترکیه، ایران و عربستان سعودی است، گنجانیده شده است. یعنی، فهرست جغرافیای کشورهای که در حدود آنها حزب مذکور به عنوان حزب  تروریستی شناخته شده است و اعضای آن به طور غیرقانونی در کشورهای آذربایجان، مولداوی، ترکمنستان و کشورهای خارج دور گسترش یافته اند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا در حال بحث در مورد شناخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان هماهنگ کننده فعالیت سازمان های تروریستیی “سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی”، “حزب الله”، “حماس”، “الصابرین” و “گروه شهدای الاقصی” هستند.
علاوه بر این، در قاهره، در کنفرانس تحقیقاتی بین المللی درباره فعالیت های سازمان های تروریستی حزب نهضت اسلامی و “اخوان المسلمین” که با نام “مصر و تاجیکستان در مبارزه با سازمان های تروریستی” برگزار شد، اندیشه های مفصلی در مورد فعالیت های “اخوان المسلمین” و سازمان تروریستی – افراطی حزب نهضت اسلامی” و شباهت نزدیک تاریخ و ایدئولوژی این سازمان های تروریستی، روابط و وحدت آنها در تلاش برای بی ثبات سازی وضعیت در جمهوری تاجیکستان و مصر ارائه شده بود، همچنین مسئله حمایت سرویس های اطلاعاتی یکی از کشورهای اسلامی از این سازمان های تروریستی با پیشنهاد مدارک اثبال شده بود.
امروز، سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی با مشارکت، مبلغگذاری و تحت نظارت مستقیم سرویس های اطلاعاتی خارجی، فعالیت جنایتکارانه علیه جمهوری تاجیکستان و شهروندان آن و همچنین اتباع خارجی را که در اینجا هستند، ادامه می دهد. سال گذشته مقامات انتظامی جمهوری از حمله تروریستی در منطقه استقرار 201 سیستم دفاع هوایی دوشنبه جلوگیری کردند که قرار بود توسط 13 عضو سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی که آموزش های انحرافی از مدرسان خارجی دریافت کرده بودند، انجام شود. در 29 ژوئیه سال 2018، اعضای سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی حمله وحشیانه تروریستی علیه گردشگران کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده انجام دادند. درمجموع، در طول سالهای جنگ داخلی در جمهوری تاجیکستان، جنگجویان مسلح حزب نهضت اسلامی بیش از 150 شهروند خارجی، از جمله کارمندان سازمان های بین المللی، فعالان حقوق بشر، دیپلمات ها، روزنامه نگاران، نمایندگان سایر مذاهب و ناظران سازمان ملل را گروگان گرفته، به قتل رساندند.
سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی یک جنگ داخلیی پنج ساله را در دهه 90 تحریک داد که خسارات سنگینی را برای تاجیکستان به ارمغان آورد. بیش از 150 هزار نفر کشته شدند، 2 میلیون شهروند بی خانمان ماندند، پناهنده و آواره شدند، به اقتصاد جمهوری به ارزش 7-10 میلیارد دلار خسارت وارد شد.
پس از امضای توافق نامه عمومی استقرار صلح و رضایت ملی، اعضای حزب نهشت اسلامی با کسب 30 درصد از سهمیه در ساختارهای دولتی و مقامات انتظامی جمهوری تاجیکستان، بدون متوقف کردن تلاش برای به دست آوردن قدرت، برای منافع خود لابی کردند. در همان زمان، اعضای فعال حزب نهضت اسلامی اقدامات تروریستی و خرابکاری را در دوشنبه، رشت، خاروغ و دنغره انجام دادند.
در ماه مارس سال 2015، در یک جلسه پنهانی که در دوشنبه با حضور محی الدین کبیری، رئیس حزب نهضت اسلامی، اعضای شورای عالی سیاسی حزب، معاون وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان نظرزاده ع.م. برگزار شد، فرماندهان میدانی مجددا به توافق رسیدند تا سرعت آمادگی مسلحانه را برای کسب قدرت تسریع کنند. برای عملیاتی شدن این نقشه آنها، سرویس های ویژه خارجی مبلغ قابل توجهی را به آنها منتقل کردند. به منظور انجام مقاصد جنایی، طبق دستورات و تحت نظارت مستقیم محی الدین کبیری، رئیس حزب نهضت اسلامی، بیش از 20 گروه مسلح ایجاد شده و یک میلیون و 200 هزار دلار در اختیار نظرزاده برای آماده سازی و انجام شورش مسلحانه برای به دست آوردن قدرت گذاشته شده بود. به منظور سرکوب فعالیت های جنایی اعضای حزب نهضت اسلامی، عملیاتی ضد تروریستی انجام شد که طی آن بیش از 520 قبضه سلاح و 11000 مهمات جنگی کشف و ضبط شد، 38 تروریست به رهبری نظرزاده منحل شدند، 161 نفر از اعضای حزب نهضت اسلامی و همدستان آنها بازداشت شدند. در میان فعالان حزب نهضت اسلامیی دستگیر شده، تعدادی از زرخریدان سرویس های اطلاعاتی خارجی نیز بودند.
در تاریخ 29 سپتامبر سال 2015، با مصوبه دادگاه عالی تاجیکستان، حزب نهضت اسلامی همچون سازمان تروریستی و افراطی اعلام شد که فعالیت های آن در قلمرو جمهوری تاجیکستان ممنوع اعلام شد.
به منظور بی ثبات کردن وضعیت جمهوری تاجیکستان قبل از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری سال 2020، بیش از 40 عضو  سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی در افغانستان، جای که بال رزمی سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی – “جماعت انصارالله” نیز مستقر هستند، آموزش دیدند. اعضای حزب مذکور برای ورود به جمهوری تاجیکستان از طریق مرز افغانستان و تاجیکستان در زیر پرچم های سایر سازمان های تروریستی بین المللی، از جمله داعش تلاش دارند.
امروز، سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی و متصدیان خارجی آن در سه جبهه فعالیت می کنند: حداکثر تقویت موقعیت و پایه مادی و مالی؛ تبلیغات ضد مشروطه را در رسانه های مغرضانه خود انجام دهند؛ آموزش دادن ستیزه جویان، خرابکاران و تروریست ها.
پس از ممنوعیت فعالیت های سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی، رهبری و اعضای فعال آن به کشورهای شرقی و اروپای فرار کردند، جای که سلول های این سازمان با تلاش آژانس های اطلاعاتی خارجی و از طریق طرح های مخفی ایجاد شده است. سرزمین های کشورهای میزبان آنها به عنوان یک تخته سنگ برای فعالیت های ضد مشروطه، تبلیغات و جنگ اطلاعاتی علیه جمهوری تاجیکستان استفاده می شود. از سال 2016 تا 2018 حامیان مالی خارجی بیش از 3 میلیون دلار برای نیازهای مدیریت سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی اختصاص داده اند. این مبلغ برای سازماندهی کار منابع اطلاعاتی، ارتقاء وب سایت و پشتیبانی مالی آشوبگران حزب استفاده می شدند. بنابراین، به منظور تبلیغات علیه دولت جمهوری تاجیکستان، استودیوی تلویزیونی (Sadoi Mardum صدای مردم) ایجاد شد که کل بودجه آن بالغ بر یک میلیون و 200 هزار دلار بود. و همچنین سایت های: Payem.net ، Vostoknews ، Ozodandeson “،” کیمیایی سعادت “،” Akhbor.com ” و دیگران که در آنها مطالب با محتوای افراط گرایی چاپ شده است. بنابراین، دادگاه عالی تاجیکستان به دلایل قانونی، تصمیم مسدود کردن حدود 40 وب سایت افراطی، از جمله آنهای که متعلق به سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی هستند و ایدئولوژی خود را در قلمرو جمهوری تاجیکستان تبلیغ می کنند، اتخاذ کرد: Nahzat.org،Vostoknews.org ، کیمیای سعادت،Isloh. net ، Ozodandishon.org ، Zindoniyon. com ، Payom.net.  و دیگرها. صفحات آنها در شبکه های اجتماعی و کانال های ویدیوی مسدود شده است.
برای پوشاندن فعالیت های جنایی خود، رهبران سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی، به عنوان “پرده سکولار” ، پیمان ملی را ایجاد کردند که فعالیت های آن در جمهوری تاجیکستان نیز ممنوع است.
تعدادی از مطالب در رسانه ها منتشر شد و چندین مستند نیز نمایش داده شد که در آن شرکت کنندگان مستقیم و شاهد جنایات سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی در مورد آنچه انجام داده اند صحبت می کنند و گناه اعضای آن را تایید می کنند (“ریشه های نامرئی”، “حمله تروریستی – 1996″، “خیانت خیالی”، “خائن ابواسامه نارکی، عضو فعال حزب نهشت اسلامی تاجیکستان”، “بازگشت از جهنم” و غیره) است.
فعالیت جنایی سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی به وضوح در سخنان غیاس اف، مدیر کمیته اجرایه ساختار همکاری ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری شانگهای در هفدهمین نشست روسای سرویس های ویژه، سازمان های امنیتی و آژانس های اجرای قانون که در اکتبر سال جاری در سوچی برگزار شد، علنی گفته شد. در باره تشدید ظهور تروریستی و وقوع درگیری های مسلحانه در مناطق کره زمین، رئیس این سازمان معتبر بین المللی خاطرنشان کرد که در ردیف دیگر سازمان های تروریتی سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی همچنان به استخدام در رده های خود مشغول است که این یک تهدید جدی برای امنیت ملی و منطقه ای است. علاوه بر طالبان و داعش، در قلمرو جمهوری اسلامی افغانستان سازمان های بین المللی تروریستی دیگری نیز وجود دارند که کشورهای آسیای میانه را هدف قرار می دهند و در هیئت آنها اعضای سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی در حال جنگ هستند. در هیئت آنها “جماعت انصارالله” که عملیات گسترده تروریستی را در استان های شمالی افغانستان انجام می دهد موجود است که روش ها و مسیرهای استخدام را برای انتقال به قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام می دهد.
در این زمینه، سازمان تروریستی و افراطی حزب نهضت اسلامی تهدید ویژه ای برای امنیت جهانی به شمار می رود، زیرا روابط نزدیکی با سازمان های تروریستی بین المللی دارد و هدف آن ایجاد یک پل تروریستی در تاجیکستان برای گسترش تروریسم از افغانستان به کشورهای منطقه و فراتر از آن است.
به رسمیت شناختن بی قید و شرط حزب نهضت اسلامی توسط جامعه بین الملل به عنوان یک سازمان تروریستی و افراطی، تحکیم تلاش های مشترک را در مبارزه با تروریسم تقویت می کند، زیرا آن یکی از عوامل اصلی در تامین امنیت و ثبات در منطقه و در کل جهان است. این امر به ایجاد یک شبکه گسترده ضدتروریستی، مبتنی بر غیرقابل قبول بودن استانداردهای مضاعف و تقسیم تروریست ها به “بد” و “خوب” کمک می کند. این گامی برای تقویت صلح مبتنی بر ثبات، امنیت غیرقابل تفکیک و احترام متقابل خواهد بود.
نظر مومن عبدالجلال، مدیر انستیتوی فلسفه، علوم سیاسی و حقوق فرهنگستان علوم جمهوری تاجیکستان به نام ا. بهاءالدین اف، نامزد علم فلسفه
منبع – CenterAsia

Комментарии (0)

Оставить комментарий