اردوغان 'برای مذاکره پیرامون جنگ در سوریه به مسکو می‌رود'

اردوغان 'برای مذاکره پیرامون جنگ در سوریه به مسکو می‌رود'
رئیس جمهوری روسیه از رئیس جمهوری ترکیه خواسته است برای مذاکره پیرامون شرایط کنونی در سوریه طی روزهای آینده از مسکو دیدن کند. همزمان، دولت آمریکا اعلام کرده است که مایک پنس و مایک پومپئو، معاون رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا عازم ترکیه شده و قرار است روز پنجشنبه، فردا، با رئیس جمهوری و سایر مقامات ترکیه دیدار کنند.
روز چهارشنبه، ۲۴ مهر (۱۶ اکتبر)، دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد آقای پوتین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در مورد عملیات جاری ارتش ترکیه در خاک سوریه به تبادل نظر پرداخته و از او دعوت کرده است برای گفتگو در این مورد "طی روزهای آینده" به مسکو سفر کند. در اطلاعیه دفتر رئیس جمهوری روسیه آمده است که آقای اردوغان این دعوت را پذیرفته است هرچند مشخص نیست که سفر او به مسکو در چه تاریخی انجام خواهد شد.
در این اطلاعیه آمده است که تماس تلفنی رهبران دو کشور به درخواست رئیس جمهوری ترکیه صورت گرفت و دو طرف "بر جلوگیری از برخورد بین ارتش‌های ترکیه و سوریه تاکید نهادند." دفتر رئیس جمهوری روسیه افزوده است که آقای پوتین "نسبت به فرار تروریست‌ها از زندان و نفوذ به کشورهای همسایه" در جریان درگیری جاری بین ارتش ترکیه و کردهای سوری ابراز نگرانی کرد. احتمالا اشاره او به چند هزار عضو داعش است که توسط نیروهای کرد اسیر و زندانی شده‌اند.
عملیات نظامی ارتش ترکیه از چهارشنبه گذشته و با حملات هوایی و آتشباری توپخانه به مواضع نیروهای دموکراتیک سوریه در مناطق مرزی شمال سوریه آغاز شد و با اعزام و عبور واحدهای زمینی ارتش و شبه‌نظامیان ارتش ملی ترکیه، متشکل از مخالفان بشار اسد ادامه یافته است. این عملیات با اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نظامیان آمریکایی از منطقه و عملا قطع حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه آغاز شد. گروه نیروهای دموکراتیک سوریه، که عمدتا متشکل از شبه‌نظامیان کرد است، در جنگ علیه داعش از حمایت نظامی و مالی آمریکا برخوردار بود.
ترکیه
Image captionنیروهای ارتش ملی سوریه - تحت حمایت ترکیه - نفرات ارتش ترکیه را در عملیات جاری همراهی می‌کنند
عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه با ابراز ناخرسندی و انتقاد وسیع در سطح جهانی و فشار برای توقف این عملیات و خروج نظامیان ترکیه از مناطق کردنشین سوریه مواجه شده است. اگرچه ترکیه از اعضای پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - است اما برخی کشورهای اروپایی عضو این سازمان فروش تسلیحات به آن کشور را متوقف کرده‌اند و ایالات متحده نیز تحریم‌هایی را علیه ترکیه به اجرا گذاشته است.
شامگاه گذشته، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی گفت که "به ما می‌گویند آتش‌بس اعلام کنید، اما هرگز آتش‌بس در کار نخواهد بود." آقای اردوغان که از سفر به باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان بازگشته بود، افزود: "دیگران بر ما فشار می‌آورند تا عملیات نظامی را متوقف کنیم، تحریم وضع می‌کنند، اما هدف ما روشن است و ما در مورد تحریم‌ها هم نگرانی نداریم."
منبیج
Image captionاعضای شورای نظامی منبیج وابسته به نیروهای دموکراتیک سوریه - نیروهای کرد از ارتش سوریه درخواست حمایت کردند
رئیس جمهوری ترکیه همچنین گفت که ارتش سوریه عامل آتشباری از شهر منبج به سوی نیروهای اعزامی ترکیه بوده است که در اثر آن، یک نظامی ترکیه کشته شد. نظامیان آمریکایی پیش از خروج از سوریه در شهر منبج در منطقه کردنشین سوریه مستقر بودند و پس از درخواست نیروهای کرد از ارتش سوریه برای حمایت از آنان در برابر حملات نظامی ترکیه، نیروهای ارتش سوریه در اطراف شهر مستقر شده‌اند.
خبرنگارانی که ارتش سوریه را همراهی می‌کنند گفته‌اند که ستون‌های نیروی زمینی با پرچم‌های سوریه و روسیه به سوی شهر حرکت می‌کنند و پرچم های این دو کشور بر فراز بعضی ساختمان‌های شهر برافراشته است. پیشتر پرچم نیروهای دموکراتیک سوریه در این شهر دیده می‌شد.
پناهجو
Image captionجنگ کنونی شمار دیگری از مردم سوریه را آواره کرده است
خبرگزاری اینترفاکس به نقل از وزارت دفاع روسیه گفته است که طی روزهای اخیر، بیش از یکهزار کیلومتر مربع از اراضی اطراف منبج به تصرف نیروهای ارتش سوریه در آمده است.
اعزام نیروهای ارتش سوریه به مناطق کردنشین به منزله یک موفقیت نظامی و سیاسی برای دولت‌های این کشور و روسیه، به عنوان حامی آن است. تا کنون این بخش از خاک سوریه در اختیار دولت مرکزی این کشور قرار نداشت.
به گزارش منابع خبری، روز گذشته شهر راس العین، واقع در مرز سوریه و ترکیه، هدف آتشباری سنگین توپخانه ترکیه قرار گرفت و بیم آن می‌رود که صحنه درگیری سنگین بین نیروهای اعزام ترکیه و شبه‌نظامیان کرد باشد.
دولت ترکیه گفته است که در نظر دارد یک نوار مرزی در داخل خاک سوریه را از در اختیار بگیرد. ترکیه معتقد است که نیروهای دموکراتیک سوریه با حزب کارگران کردستان - پ‌ک‌ک - که ارتباط دارد. این حزب خواستار جدایی مناطق کردنشین ترکیه از خاک این کشور است و دولت ترکیه آن را سازمان تروریستی می‌داند.
عملیات نظامی جاری باعث شده است تا هزاران تن از غیرنظامیان ساکن مناطق مرزی محل سکونت خود را ترک کنند. جنگ داخلی سوریه نزدیک به نیم میلیون کشته برجای گذاشته و چند میلیون تن از شهروندان سوری را در داخل و خارج از آن کشور آواره کرده است.
Map of northern Syria



Комментарии (0)

Оставить комментарий