ایران سرنگونی پهپاد توسط ناو آمریکایی را تکذیب کرد

ایران سرنگونی پهپاد توسط ناو آمریکایی را تکذیب کرد

سخنگویحق نشر عکسIRNA
Image captionسخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اظهارات مقامات آمریکایی را تکذیب و آن را در راستای ایجاد التهاب در منطقه توصیف کرده است
جمهوری اسلامی گزارش حاکی از سرنگونی یک پهپاد ایران توسط دفاع ضدهوایی یک شناور آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز را تکذیب کرده است.
روز جمعه، ٢٨ تیر (١٩ ژوئیه)، رسانه‌های ایران اظهارات سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، "سخنگوی ارشد" نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را منتشر کردند که گفته است: "بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری ا سلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند." سخنگوی نیروهای مسلح گفته است که "هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یو‌اس‌اس باکسر گزارش نشده است."
به گفته سرتیپ شکارچی "اینگونه اظهارات بی‌پایه رئیس جمهور آمریکا در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آب‌راه استراتژیک تنگه هرمز است." او افزوده است که "نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین‌المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند."
ساعاتی بعد سپاه پاسداران نیز در اطلاعیه ای گفت که به زودی "تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه یو اس اس باکسر آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی در روز گذشته (پنجشنبه) بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد."
سپاه پاسداران افزوده است که "این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است."
باکسر
Image captionبه گفته منابع نظامی آمریکا ناو باکسر در دفاع از خود علیه پهپاد ایرانی وارد عملیات شد
پیشتر، عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه، در توییتر خود سرنگونی پهپاد را تکذیب کرده و نوشته بود: "ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم، نگرانم که ناو یو ‌اس اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد."
شامگاه گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که یک پهپاد ایرانی به حدود یکهزار یاردی (حدود یک کیلومتری) ناو آبی-خاکی تهاجمی باکسر متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده نزدیک شده بود که پس از نادیده گرفتن اخطار برای دورشدن از محل، توسط آتشبار این ناو سرنگون شد. وی گفت که حضور این پهپاد در چنین فاصله‌ای ایمنی ناو و سرنشینان آن را به مخاطره انداخته بود."
آقای ترامپ با متهم کردن ایران به ناامن کردن آب‌های بین‌المللی، هشدار داد که "ایالات متحده حق دفاع از نیروها، تاسیسات و منافعش را برای خودش محفوظ می‌داند. ما از همه کشورها می‌خواهیم که تلاش های ایران برای اختلال در آزادی دریانوردی و تجارت جهانی را محکوم کنند. من همچنین از کشورهای دیگر می‌خواهم که از کشتی‌های خودشان که از تنگه هرمز عبور می کنند محافظت و در آینده با ما همکاری کنند."
در پی اظهارات رئیس جمهوری آمریکا، جاناتان هافمن، سخنگوی ارشد پنتاگون - وزارت دفاع آمریکا - خبر سرنگونی این پهپاد را تایید کرد. وی گفت: "روز پنجشنبه حدود ساعت ۱۰ بامداد به وقتی محلی، ناو آبی-خاکی یو اس اس باکسر در مسیر ورودی تنگه هرمز در آب‌های بین‌المللی قرار داشت که یک سیستم هوایی بدون سرنشین با بال ثابت [پهپاد] به ناو باکسر نزدیک شد و در برد تهدید ناو قرار گرفت. این کشتی به منظور حفظ امنیت کشتی و سرنشینان آن علیه این پهپاد وارد عملیات شد."
شامگاه گذشته و در پی انتشار اظهارات مقامات آمریکایی، جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی که در نیویورک است، به خبرنگاران گفت که اطلاعی در این مورد دریافت نکرده و باید منتظر اطلاعیه منابع نظامی جمهوری اسلامی بود.
ماه گذشته، یک پهپاد تجسسی آمریکایی توسط دفاع ضد هوایی ایران سرنگون شد. مقامات جمهوری اسلامی گفتند که این پهپاد وارد حریم هوایی ایران شده اما مقامات آمریکایی ضمن تایید سقوط این پهپاد در اثر آتش ضدهوایی ایران، اظهار داشتند که پهپاد بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است.
در حالیکه انتظار می‌رفت ایالات متحده نسبت به سرنگونی این پهپاد واکنش نظامی نشان دهد، رئیس جمهوری آمریکا گفت که برنامه حمله به مراکزی در ایران را در لحظات آخر لغو کرد. او گفت که بین تلفات ناشی از چنین واکنشی با سقوط یک پهپاد بدون سرنشین تناسبی وجود نداشت.

موضوعات مرتبط


Комментарии (0)

Оставить комментарий