اعمال محدودیت تردد وزیر امورخارجه در نیویورک؛ نگرانی امریکا از قدرت دیپلماسی ایران/ تحلیل

اعمال محدودیت تردد وزیر امورخارجه در نیویورک؛ نگرانی امریکا از قدرت دیپلماسی ایران/ تحلیل

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه که برای شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، عصر سه شنبه در حساب شخصی خود در توییتر با انتشار لینک گفت‌ و گویش با شبکه «ان بی سی» نوشت، هیأت دیپلماتیک ایران در نیویورک، فقط به حضور در سه مکان محدود شده‌ است.

ظریف افزود، به همین علت مصاحبه روز دوشنبه وی با این شبکه در اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد، یکی از سه ساختمانی که هیات ایرانی می‌تواند در آن تردد داشته باشد، انجام شد.

اعمال  محدودیت برای تردد های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سفر کاری به نیویورک، در قیاس با سایر رفتارهای ناهنجار امریکایی ها چندان هم غیر منتظره نیست؛ اما نکته قابل توجه در این موضوع مسئله ای است که  «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه (۱۴ ژوئیه) در مصاحبه خود با واشنگتن‌پست به آن اعتراف کرد و گفت که نگران تاثیرگذاری سفر‌های کاری ظریف و اثری است که بر افکار عمومی آمریکا و جهان می‌گذارد.

«دونالد ترامپ» از زمانی که  به عنوان رییس جمهوری امریکا وارد کاخ سفید شد تا به حال در موارد زیادی قوانین و مقررات بین المللی را زیر پا گذاشته است.

در ارتباط با میزبانی از سازمان ملل در نیویورک نیز، یکی از تعهدات ایالات متحده طبق توافق 1947 مقر سازمان ملل، الزام به رعایت مصونیت هیات های دیپلماتیک کشورهای عضو سازمان ملل و خودداری ازهرگونه مانع تراشی برای حضور اعضا در مجامع و نشست های سازمان ملل در نیویورک است.

ابراز نگرانی سازمان ملل از رفتار غیر متعارف امریکا با ظریف

اقدام غیرقانونی و غیرمتعارف آمریکایی‌ها دراعمال محدودیت تردد هیات دیپلماتیک ایران اما به شکلی بوده که سازمان ملل متحد هم  اظهار نگرانی کرده است.

«فرهان حق» سخنگوی سازمان ملل در این باره گفته است:

"دبیرخانه سازمان ملل از محدودیت تردد اعمال شده به وسیله کشور میزبان بر اعضای هیأت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل مطلع است. دبیرخانه در تماس نزدیک با نمایندگی‌های آمریکا و ایران است و نگرانی خود را به اطلاع کشور میزبان رسانده است."

بدیهی است یکی از چالش های آمریکا این است که مقامات ایرانی هر بار در این کشور حضور می یابند بیش از دیگران مورد توجه رسانه ها و مراکز تصمیم گیری و مطالعاتی قرار می گیرند و انعکاس اخبار مرتبط با آنها در رسانه های آمریکایی چالش های متعددی را برای دولت آمریکا ایجاد می کند.

اثرگذاری دیپلماسی رسانه ای ظریف

«محمد جواد ظریف» در سفر پیشین خود به نیویورک  که برای شرکت در نشست «روز بین‌المللی چندجانبه گرایی و دیپلماسی برای صلح» در مجمع عمومی سازمان ملل  انجام شد، مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.

ظریف در گفت و گوهایش با رسانه‌های آمریکا به جنگ طلبی "تیم ب" اشاره کرد و گفت، تیم ب (بولتون، بن زاید، بن سلمان و بنیامین نتانیاهو) قصد دارند آمریکا را به جنگ با ایران بکشانند.

موضوع «تیم ب» از آن زمان در گفتمان سیاسی جهان تبدیل به یک جریان  بین‌المللی شد. اثرگذاری دیپلماسی رسانه ای ظریف به اندازه ای بود که بسیاری از مقامات آمریکا وادار به واکنش شدند، تا جایی که «دونالد ترامپ» وادار به موضع گیری در این خصوص شده بود.

تایید اثرگذاری قدرت نرم ایران

رئیس جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره وجود اختلاف نظر در تیم امنیتی کاخ سفید درباره ایران و همچنین واکنش به اظهارات ظریف گفته بود که وی کاملا مستقل تصمیم‌گیری می‌کند.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا هم در واکنش به این مصاحبه ادعا کرد که وزیر امورخارجه ایران تلاش می‌کند با انتشار اطلاعات غلط بر صحنه سیاسی امریکا تاثیر بگذارد.

اکنون نیز اظهارات و محدودیت های اعمال شده بر سفر ظریف به معنای تایید اثرگذاری قدرت نرم ایران است.

نویسنده: جمشید امین زاده

Комментарии (0)

Оставить комментарий