غنی: توافقنامه آمریکا و طالبان برای ما بسیار مبهم است

غنی: توافقنامه آمریکا و طالبان برای ما بسیار مبهم است
محمداشرف غنی رئیس جمهور کشور می‌گوید که بخش‌های زیادی از توافقنامه صلح میان ایالات متحده آمریکا و طالبان مبهم می‌باشد.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از  رسانه های خبری کابل، اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، در سخنرانی خود در مورد اعمار صلح که بخشی از آن شب گذشته (23 جدی) از تلویزیون ملی پخش شد گفت، در مورد مبهم بودن این توافقنامه با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان هم صحبت کرده است.
وی افزود:" موافقتنامه آمریکا با طالبان یک ابهام سرتاسری دارد، به داکتر صاحب خلیل‌زاد که خدا داشته باشد اش، صد دفعه برایش گفتم که این ابهام باید وضاحت داشته باشد. اما آن‌ها تاکید داشتند که آن‌ها با همه دنیا موافقه کرده‌اند، بنابر این موافقه روی روند سیاسی بخش اول و کلیدی است."
گفتنی است که توافقنامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان در 29 فبروری 2020 در قطر امضا شد.
براساس این توافقنامه بیش از پنج هزار زندانی گروه طالبان از زندان آزاد شدند و طالبان تعهد سپردند که پس از آن، نیروهای خارجی در افغانستان را هدف قرار نمی‌دهند.
گروه طالبان هم چندی پیش از جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا خواست که به این توافقنامه متعهد باقی بماند.
براساس این توافقنامه، طالبان همچنان تعهد کرده‌اند که بالای شهرهای بزرگ افغانستان حمله نکنند، اما مقام‌ها می‌گویند که طالبان این تعهد شان را عملی نکرده‌اند.
با افزایش خشونت‌ها در دو ماه اخیر در افغانستان، طالبان به تخطی از این توافقنامه متهم شدند.
مقام‌های آمریکایی در اوایل ماه جنوری 2021 گفتند که طالبان باید از هدف قرار دادن مقام‌های حکومتی، فعالان مدنی و خبرنگاران دست بکشند.

Комментарии (0)

Оставить комментарий